Rehabilitacja | Skręcenia stawu skokowego

Skręcenia stawu skokowego należą do jednych z najczęstszych urazów. Często bagatelizujemy ból kostki, a dopiero kiedy problem stanie się przewlekły, udajemy się do lekarza lub fizjoterapeuty. A warto działać jak najszybciej, aby nie dopuścić do nawykowego skręcenia, bądź dolegliwości bólowych innych stawów kończyny.

Warto dodać, że potocznie nazywane przez nas skręcenie dotyczy więzadeł stawu skokowego. Najczęściej tych zlokalizowanych po bocznej stronie stawu: i tu więzadło skokowo-strzałkowe przednie (ATFL) ulega uszkodzeniu na pierwszym miejscu.

Jeśli doszło do urazu na początek warto udać się do fachowca. Lekarz lub fizjoterapeuta oceni stan stawu skokowego i skieruje pacjenta na badania dodatkowe, jeśli tylko będą niezbędne. Pomocne mogą okazać się USG czy rentgen.

I tu dochodzimy do ważnego punktu, czyli stwierdzenia jak poważny jest uraz. Od określenia stopnia skręcenia zależy, jak będzie prowadzone leczenie. Wyróżniamy 3 stopnie skręcenia:

– I stopień – niewielkie naciągnięcie więzadeł bez przerwania ich ciągłości,

– II stopień – naderwanie więzadeł,

– III stopień – zerwanie więzadeł, niestabilność stawu.

Natomiast subiektywne objawy, które zaczynamy odczuwać to najczęściej:

• obrzęk w okolicy kostki bocznej lub przyśrodkowej
  • krwiak
  • bolesność
  • ograniczenie ruchomości
  • ocieplenie

Co w takim razie robić? Udać się do fizjoterapeuty lub lekarza w jak najkrótszym czasie po urazie. Im szybciej zaczniemy działać, tym szybciej zapomnimy o urazie. Prawidłowo wdrożona fizjoterapia będzie przyspieszać proces gojenia. Pozwoli również zapobiec urazom lub bólom stawów kolanowych, biodrowych czy kręgosłupa.

Wystarczy tych suchych faktów – zapisujcie się szybko na konsultacje i pozwólcie wyleczyć swoje dolegliwości!

Przygotowała

mgr Małgorzata Kozłowska