Rehabilitacja | Ból kręgosłupa, a stawy międzykręgowe

masażBól kręgosłupa, a stawy międzykręgowe

Tytułowe stawy znajdują się z tyłu kręgosłupa na całej jego długości. Każdy kręg posiada dwa wyrostki: górne i dolne, które łączą się z sąsiednimi kręgami. Dzięki nim, jesteśmy w stanie wykonywać takie ruchy w kręgosłupie jak: wyprost, zgięcie w przód, zgięcia boczne, rotacje, oraz kombinacje tych ruchów. Zdrowe stawy ograniczają również ruchy, które mogłyby zaszkodzić strukturom znajdującym się w ich sąsiedztwie (np. nie dopuszczając do nadmiernego wyprostu).

Przyczyny powstawania bólu

Jedną z przyczyn powstania bólu w okolicach tytułowych stawów jest ich przeciążanie, związane najczęściej z degeneracją krążka międzykręgowego. Dzieje się tak, ponieważ wraz z niszczeniem dysku dochodzi do jego obniżenia. Możemy wtedy zaobserwować, zwężenie przestrzeni pomiędzy sąsiednimi kręgami, jak również nieprawidłowe ułożenie powierzchni stawowych na wyrostkach względem siebie. Konsekwencją takiego stanu jest zwiększenie nacisku pomiędzy nimi, czego następstwem jest ich uszkodzenie.

Objawy wystąpienia uszkodzeń

Ostre epizody bólowe związane ze stawami międzykręgowymi są okresowe, ich występowanie jest nieprzewidywalne w czasie, podobnie jak i częstotliwość. Podczas fazy ostrej, możemy odczuwać stały ból z powodu wystąpienia stanu zapalnego. Każdy ruch pomiędzy wyrostkami, będzie przyczyną nasilenia dolegliwości, czego następstwem jest zmniejszenie elastyczności otaczających mięśni. Leżenie na brzuchu, będzie odczuwane jako bardziej komfortowe, aniżeli na wznak. Ból okolicy stawowej odcinka lędźwiowego, często promieniuje w stronę pośladków i na tylną powierzchnię ud. Rzadko mamy do czynienia
z występowaniem bolesności z przodu uda, kolana czy stopy, co ma miejsce w przypadku dyskopatii. Tak samo w odcinku szyjnym, ból jest miejscowy promieniując do barku, rzadko dochodzi do kończyny górnej, oraz dłoni.

Zasady prawidłowej ergonomii

Aby ograniczyć występowanie ostrych epizodów bólowych stawów kręgosłupa, należy przede wszystkim zadbać, aby w miarę możliwości nie doprowadzać do ich przeciążenia. Podczas siedzenia przy biurku, bądź jazdy samochodem, należy zapewnić naszemu kręgosłupowi możliwie pełne oparcie. Kiedy stoimy przy zlewie, np. myjąc zęby lub naczynia, dobrze jest postawić jedną nogę na niewielkim podwyższeniu z lekko zgiętym stawem kolanowym. Schylając się, lub sięgając po jakiś przedmiot położony na ziemi, zawsze należy zejść nisko na nogach zmuszając do wysiłku, oraz większej pracy mięśnie kończyn dolnych.

Należy jednak pamiętać, że podczas utrzymującego się bólu, warto udać się do wykwalifikowanego fizjoterapeuty.

fizjoterapeuta Konrad Dąbrowski